BESÖKSRÄKNARE

torsdag 26 juni 2008

Gamla alster.....

och nya ideér är det som gäller här hemma denna vecka.... =) För näst på tur står nämligen ännu en kreation till mig själv (kan kanske komma lite småalster emellan) i form av en skjorta/blus. Kommer att sy en prov först i det beige/bruna påslakanet som jag fyndade på tradera härom sistens. Efter att det nästan blev katastrof med tunikan i det förra inlägget så har jag lärt mig att man kanske ska sy en prov först innan man sätter saxen i det avsedda tyget. En del syr ju i lakansväv, men tänk om alstret blir bra, ska man då sitta där med en skjorta i lakansväv. Nä jag tar nog en liten chansning och syr i påslakanet, om den blir bra så kan den ju kanske användas iallafall. Det avsedda tyget i fråga är afrika tyget som jag oxå fyndade på tradera, det fanns inte så mycket av det så det får inte bli några felsyningar.... =)

Här nedan syns några av mina alster som jag glömt att blogga om.

Nr.1 är ett linne sytt av ett gardintyg som från början var svart och vitt, men som efter en tvätt färgade av sig. Så jag färgade det och fick fram detta tyg =) Tanken med linnet var från början att det skulle bli ett halterneck linne, men eftersom brösten typ har flyttat ner en våning de senaste åren fick jag så himla ont i nacken, så jag fäste axelbanden i ryggen istället och det gick ju ganska bra ändå.

NR.1



NR.2 NR.3

Nr.2 är en tunika som jag sydde till julafton. Det enda problemet med denna är att den blev så himla urringad, men jag använde en grå polo under och den blev superfin. Tyget är i svart jersey, vilket gör det lite svårt att fota.

Nr.3 är en liten top sydd av ett påslakan. först var den tänkt osm en tunika, men när jag gått in mig i den lite så satte jag en mudd nertill och då kändes den lite bättre. Det enda problemet med denna är att knappen fram blir lite tung, så den hänger lite, men det är sånt man får ta.

Som ni kanske märker så blir man ju lite extra kritisk när kläderna är till en själv. Till barnen kan jag bli supernöjd med det mesta, men så fort kläderna är till mig själv så är det alltid något som inte stämmer (även om ingen annan ser det). Självkritiken är nog det jag måste jobba på =)



15 kommentarer:

OttoPippi sa...

Så roligt att sy till sig själv som sagt!!! Var hittar du alla mönster??
Konstigt det där med självkritiken... Men det är nog mer känsligt när man skall bära kläderna själv... för då tror man att alla andra tittar :-9

Sica sa...

Roligt med lite vuxenkläder! Linnet, nr1 tror jag, är helt underbart. Jag ställer samma fråga som Ottopippi; var hittar du alla mönster?

Anonym sa...

oj oj oj vad fint! jag blir alldeles avundsjuk! jag hade inte tvekat att köpa dessa plagg!

Gulligan sa...

Vad fina!!Nr 3 var min favorit!!!

roYal me sa...

Va fina! Blir lite avundsjuk, jag vill också kunna sy kläder till mig själv:( Jag får väl prova nån gång. Men det är ju som du säger, man är lite mer kritisk när det gäller en själv.

OttoPippi sa...

Hej Jejja! Jag har varit lite stressad på sistone och har därför inte svarat dig förrän nu: När jag tex skall förminska eller förstora ett byxmönster brukar jag kolla på något annat mönster först, för att de ungefär hur mycket de ökar (eller minskar) och var på byxan de gör det (om du förstår vad jag menar). Sedan gör jag på liknande sätt på mitt mönster. Blev det rörigt?? Hur gör nu andra?? Lite intressant det här, för jag har också tyckt att det var ett litet problem. Kanske någon mönsterskapare (Kanske Gecko eller Kokalal gör på ett bättre sätt?)

sygryn sa...

Vilka fina grejer du gör!

Naíma´s sa...

Så kul med lite vuxenkläder. Super snygga:)

Anonym sa...

hej! visste inte om jag skulle svara dej på din eller min blog :) blev så glad för ditt inlägg :) mönstret till omlott-tröjorna (och omlott-dressen) jag sytt kommer från ottobre 6/2007. just denna tröjan finns i stl 56-86. när jag kollat omlottisarna i de andra ottobre tidningarna jag har så ser mönstrena ut likadana.

prickig design sa...

Väldigt mycket fina grejer du gör! Har kollat in din "provhytt" och upptäckte en superfin jeansoverall. Tror datumet va 15/1-08. Vart har du hittat mönstret till den? Den va så fin, eller... ALLA var sååå fina!!//L

Anonym sa...

Såå himla snyggt linne nr3!!!

rino sa...

gillar 3an! Kul att du gjort den i lakanstyg, det blev jättebra med sprundet och mudden nere (vill prova!!!).
Ja visst är man kritisk när det kommer till sina egna kläder. Men se det så här: syr du nåt till dig själv och använder det mycket har du fått högsta betyg!

Anonym sa...

toksnyggt! Nr 3 var favoriten :)

Solveig Lövendahl sa...

Å så fint! Gillar speciellt det bruna med blommor, blev verkligen inspirerad att sy något liknande. Tack för det!

Anonym sa...

hej! jag har utmanat dej :) kolla min blog

Om mig

Mitt foto
33 år och trebarns mor. syr och skapar så fort jag får chansen....